Een nieuw begin

 
 

 

23 mei 2024

Er is in Iona een oude traditie om staande in Columba Bay stil te blijven staan bij je leven,
en vooral bij die dingen die je eigenlijk niet langer meer met je mee wil dragen.
Symbolisch raap je dan een kiezelsteen op en gooit hem zo ver mogelijk het water in.
Dan kijk je om je heen en zoekt een steentje als symbool voor een nieuw begin.
Dit steentje neem je mee, als herinnering.
Het is een fijne traditie, en hoeft niet alleen in Iona te gebeuren, maar het kan overal waar je je kunt verbinden met het water van een beekje, een river, een meer of de open zee.
Een klein gebaar van Loslaten, dat, zoals een steen in het water gegooid, brede kringen kan trekken. 

Een nieuw begin maken, met kleine of grote dingen in mijn leven - het kan elke dag, elk moment.
Dit weten geeft me ruimte - ruimte, om ook mijn blog weer nieuw leven in te blazen ... 

Een tekst die me begeleid is een gedicht van Robert Paul Gilles: 

Loslaten betekent niet dat je stopt met erom te geven,
het betekent dat ik het niet voor iemand anders kan doen.

Loslaten is niet dat ik mezelf afsluit,
het is het besef dat ik een ander niet kan controleren.

Loslaten is niet het mogelijk maken,
maar het leren van natuurlijke gevolgen toestaan.

Loslaten is machteloosheid erkennen, wat betekent dat de uitkomst niet in mijn handen ligt.

Loslaten is niet proberen een ander te veranderen of de schuld te geven, maar het beste uit mezelf halen.

Loslaten is niet zorgen voor, maar geven om.

Loslaten is niet repareren, maar steunen.

Loslaten is niet oordelen, maar toestaan dat een ander een mens is.

Loslaten is niet in het midden staan en alle uitkomsten regelen, maar anderen toestaan hun eigen lot te bepalen.

Loslaten is niet beschermend zijn, maar een ander toestaan de realiteit onder ogen te zien.

Loslaten is niet ontkennen, maar accepteren.

Loslaten is niet zeuren, uitschelden of discussiëren, maar in plaats daarvan op zoek gaan naar mijn eigen tekortkomingen en deze corrigeren.

Loslaten is niet alles aanpassen aan mijn verlangens, maar elke dag nemen zoals hij komt en mezelf daarin koesteren.

Loslaten is niet iemand anders bekritiseren of reguleren,
maar om te proberen te worden wat ik droom dat ik kan zijn.

Loslaten is geen spijt hebben van het verleden, maar groeien en leven voor de toekomst.

Loslaten is minder bang zijn en meer liefhebben.

 

Het is zo de moeite waard om deze tekst voor een tijd je wegbegeleider te laten zijn, of te lezen, voordat je je steen in het water gooit naar een nieuw begin.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Clown zijn

Een achtergelaten kerstengel